Doe de Letselscan
053 890 09 45

Het belang van een ingevuld aanrijdingsformulier

juridische waarde aanrijdingsformulier

Bij een verkeersongeval is het aanrijdingsformulier meestal het eerste document dat wordt ingevuld. Maar hoe belangrijk is dit formulier eigenlijk in de juridische praktijk? En wat betekent het als beide partijen hun handtekening zetten onder dit formulier? In deze blog lees je wat het aanrijdingsformulier precies is, welke juridische waarde het heeft en waar je op moet letten bij het invullen ervan.

Wat is het aanrijdingsformulier?

Het aanrijdingsformulier, ook wel Europees schadeformulier genoemd, is een standaardformulier waarop de betrokken partijen na een verkeersongeval hun gegevens invullen, samen met een korte beschrijving van de toedracht. Hierbij kan je denken aan:

  • Persoonsgegevens en verzekeringsgegevens;
  • Situatieschets van het ongeval;
  • Handtekeningen van beide partijen.

Hoewel het invullen niet verplicht is, wordt het formulier in de letselschadepraktijk vaak als belangrijk bewijsstuk gebruikt richting de verzekeraar.

Het aanrijdingsformulier als juridisch document

Vanuit juridisch oogpunt wordt een ingevuld en ondertekend aanrijdingsformulier gezien als een onderhandse akte. Dat is een schriftelijk bewijsstuk dat is opgesteld en ondertekend door de betrokken partijen zelf, zonder tussenkomst van bijvoorbeeld een rechter. In artikel 156 van het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering wordt bepaald dat een akte een ondertekend schriftelijk geschrift is dat bedoeld is als bewijs. Dit betekent dat in principe wordt uitgegaan van de juistheid van de gegevens die op het aanrijdingsformulier zijn ingevuld, tenzij er overtuigend tegenbewijs wordt geleverd.

Toch betekent dit niet dat alle informatie dat op het formulier staat automatisch als waar wordt aangenomen. Eén van de betrokken partijen kan bijvoorbeeld een voorbehoud maken, waarin wordt aangegeven dat hij het niet eens is met de beschreven situatie. Daarom is het essentieel het formulier zorgvuldig en eerlijk in te vullen. Onderteken het alleen als je het eens bent met de inhoud. Heb je twijfels? Vermeld dit dan duidelijk op het formulier of weiger je handtekening te zetten totdat de informatie is aangepast.

Wat als je letselschade hebt opgelopen?

Heb je letsel opgelopen bij een verkeersongeval en is de tegenpartij aansprakelijk? Dan vormt het aanrijdingsformulier een belangrijk vertrekpunt van de schadeafhandeling. Het formulier helpt bij de beoordeling van de aansprakelijkheid en wordt vrijwel altijd als eerste gevraagd door de letselschadebehandelaar of verzekeraar.

Kortom, een formulier met veel juridische betekenis

Hoewel het aanrijdingsformulier in eerste instantie misschien onbelangrijk oogt, speelt het juist in de praktijk een grote rol bij het vaststellen van de toedracht en aansprakelijkheid na een verkeersongeval. Juridisch gezien kan het doorslaggevend zijn. Zorg er daarom voor dat je het formulier zorgvuldig, volledig en eerlijk invult. Zet je handtekening alleen als je akkoord bent met de inhoud.

Heb je letsel opgelopen door een aanrijding en wil je weten of je recht hebt op schadevergoeding? Neem gerust contact met ons op voor een gratis en vrijblijvend adviesgesprek. Wij luisteren naar jouw situatie en geven je direct een helder en eerlijk advies.

Jos en Bea Lormans
3 dagen geleden
Correct en slagvaardig bij opstelling van het dossier en een goede communicatie hebben geresulteerd in een passende afhandeling!! Met dank Jos Lormans.
Reactie van de eigenaar:Dank u wel!
Ron Goossens
1 maand geleden
Zeer goed geholpen deze mensen zetten zich 100% in, opgeven staat niet in hun woordenboek.
Reactie van de eigenaar:Dank u wel!
S
2 maanden geleden
Snelle en duidelijke communicatie. Erg tevreden met Celeen!
Reactie van de eigenaar:Dank u wel!
Tonnetje
3 maanden geleden
Zeer goede ervaring met Schallenberg Letselschade. De communicatie is duidelijk, snel en betrokken, waardoor je precies weet waar je aan toe bent gedurende het traject. De jurist neemt je echt werk uit handen en zorgt voor een zorgvuldige afhandeling richting de verzekering. Alles wordt netjes geregeld en uitgelegd, wat veel rust geeft in een vaak stressvolle situatie. Het resultaat is dat je als cliënt zeer tevreden bent over de begeleiding en uitkomst. Een professionele en betrouwbare partij voor letselschadezaken ⚖️
Reactie van de eigenaar:Dank u wel!
nena Hinterding
3 maanden geleden
Fijne communicatie, vriendelijk en mee denkende mensen. Zeker aan te raden bij letsel.
Reactie van de eigenaar:Dank u wel!
Wolf Klusbedrijf
4 maanden geleden
Goede duidelijke communicatie. Zeer tevreden!
Reactie van de eigenaar:Dank u wel!
Andre Lier
4 maanden geleden
Ondanks de ellende van wat er veroorzaakt is door het ongeval, ben ik direct, duidelijk voortgeholpen door dit bedrijf. Chapeau team Schallenberg!!
Reactie van de eigenaar:Dank u wel!
James Shabo
4 maanden geleden
Ben goed geholpen door Schallenberg letselschade. Altijd goed op hoogte gehouden wat de stand van zaken is en wat realistisch mogelijkheden zijn.
Reactie van de eigenaar:Dank u wel!
Andrea Horvathova
5 maanden geleden
Zeer goede en betrouwbare advocaten. Professioneel, betrokken en altijd bereid om te helpen. Ik voelde me serieus genomen en goed ondersteund in een moeilijke situatie. Alles werd duidelijk en met veel geduld uitgelegd. Ik ben hen enorm dankbaar en kan dit advocatenkantoor van harte aanbevelen
Reactie van de eigenaar:Dank u wel!
Andrea Horvathova
5 maanden geleden
Zeer goede en betrouwbare advocaten. Professioneel, betrokken en altijd bereid om te helpen. Ik voelde me serieus genomen en goed ondersteund in een moeilijke situatie. Alles werd duidelijk en met veel geduld uitgelegd. Ik ben hen enorm dankbaar en kan dit advocatenkantoor van harte aanbevelen
Reactie van de eigenaar:Dank u wel!
Larissa Sauer
5 maanden geleden
Zeer professionele en betrokken schadeletsteladvocaat. Neemt de tijd, legt alles duidelijk uit en toont veel begrip. Ik voelde me echt gehoord en goed begeleid gedurende het hele traject. Absoluut een aanrader!
Reactie van de eigenaar:Dank u wel!
Gabi
5 maanden geleden
Dennis heeft mij goed geholpen en snel Hij weet precies wat nodig is. Zeker een aanrader.
Reactie van de eigenaar:Dank u wel!
Rik Te Kulve
6 maanden geleden
Erg fijn en goed geholpen in het gehele verloop. Duidelijk en makkelijk advies en ook goede hulp. Ook is het laagdrempelig om contact te krijgen.
Reactie van de eigenaar:Dank u wel!
Eren Can
6 maanden geleden
Een fantastische letsel schade jurist met juiste empathie instelling voor de situatie van zijn cliënt en hij heeft geweldige ondersteunende team die hem altijd goed ondersteunt bij zijn afwezigheid, vooral Lisa die altijd goed naar de cliënt luistert en de juiste aantekeningen overbrengt aan de heer Schallenberg.
Reactie van de eigenaar:Dank u wel!
Caroline
7 maanden geleden
Super goed geholpen en super goeie communicatie!
Reactie van de eigenaar:Dank u wel
Denise Martina
7 maanden geleden
Heel erg goed geholpen. Afspraken zijn goed en snel nagekomen. Ik raad dit kantoor zeker aan! Was heel duidelijk allemaal. Nogmaals bedankt Dennis en team!
Reactie van de eigenaar:Dank u wel!
Osman Yigit
8 maanden geleden
Goed geholpen, stond klaar als ik een vraag had.. top advocaat
Reactie van de eigenaar:Dank u wel!
Kim brouwer
9 maanden geleden
Erg goede ervaring! Reageert snel, kan alles vragen bij onduidelijkheden.
Reactie van de eigenaar:Dank u wel!
Peng Shuaiqiao
11 maanden geleden
My wife and I were greatly helped by Dennis, Bo and Lisa during our physical damage case, and we received reasonable compensation within a few months. Thank you very much for being so professional and supportive, and we wish you a bright future ahead.
Reactie van de eigenaar:Dank u wel!
Tanius Botros
11 maanden geleden
Professioneel, betrouwbaar en altijd bereikbaar!!
Reactie van de eigenaar:Dank u wel!
Jeff 0bdeyn
11 maanden geleden
Dennis heeft voor mijn moeder het traject van letselschade als gevolg van een ongeluk goed begeleid. Mijn moeder is erg te spreken over het feit dat hij goed luistert, haar wensen zo goed mogelijk heeft behartigd en het geduld heeft om alles goed uit te leggen. Tevens zijn we tevreden met de afwikkeling. Dennis is een fijne vent!
Reactie van de eigenaar:Dank u wel!
matthieu van der Heijden
12 maanden geleden
Na even buiten Enschede te zijn aangereden op de fiets ben ik in contact gekomen met de heer Schallenberg voor de afhandeling van de schade. Hij heeft mij uitstekend geholpen en voor een bevredigende oplossing met de verzekeraar van de tegenpartij gezorgd. Hij is deskundig, en geef realistische verwachtingen af. Ik heb de contacten altijd als uiterst plezierig ervaren. Ik hoop dat het niet meer nodig is om ooit nog een letselschade expert in te schakelen, maar mocht dat toch nog een keer aan de orde komen: Dan keer ik zeker bij de heer Schallenberg terug.
Reactie van de eigenaar:Dank u wel!
Hanny Deelen
1 jaar geleden
Super geholpen, Belangstellende en behulpzame en vriendelijke mensen. Denken goed met je mee. Ik beveel van harte aan.🍀⭐️⭐️
Reactie van de eigenaar:Dank u wel!
Ryan
1 jaar geleden
Geweldig geholpen door Dennis na mijn auto ongeval. Zeker aan te bevelen! Nogmaals bedankt voor de Service!
Reactie van de eigenaar:Dank u wel!
bekir korkmaz
1 jaar geleden
Reactie van de eigenaar:Dank u wel!